PSYKOPATEN DEN CHARMIGA BEDRAGAREN !

Det är kunskaper om människors beteende och vaksamhet som kan förhindra att man blir offer för en vardagspsykopat, det är i huvudsak dessa jag skriver om i min blogg.

Det finns även psykopatiskt störda personer som lever tillsynes vanliga liv men då och då mördar, våldtar och efteråt fungerar i sin omgivning som inget hänt, psykopati yttrar sig på många sätt men alla är farliga för de som drabbas.

Var man än befinner sig riskerar man att möta någon med psykopatiskt beteende, det är bara slumpen som avgör vem som väcker psykopatens intresse.

 Den som tror gott  ger av sig själv till psykopaten och hamnar snart i ett psykologiskt underläge som utnyttjas och är mycket svårt att ta sig ur.

De flesta som utsätts för denna vältaliga och intressanta person kan inte annat än imponeras och dras lätt med i falskspelet där förloraren på förhand är given.

Att vara en stabil människa med bägge fötterna på jorden hjälper inte, även den bästa kan öppna sitt innersta och ge psykopaten ett känslomässigt övertag och därmed makt.

I början är allt frid och fröjd, senare steg för steg, mer och mer tar psykopaten över och det slutar oftast i kaos för de drabbade.

Andras eftergifter gör bara psykopaten kortvarigt nöjd,det krävs alltid mer, en psykopat skaffar alltid nya anledningar att med makt vinna igen och igen.

En psykopat som inte ges makt är en nolla, graden av makt ger verktygen som behövs för att ytnyttja och skaffa övertag både mentalt och ekonomiskt.

Vi har sett grova mördare och förbrytare i vårt land som i sin strävan efter makt eller rikedom utfört vidriga samvetslösa dåd, de ligger långt upp på en tiogradig skala.

De grövsta med obegränsad makt har världen tidigare skådat, Hitler,Stalin och fler som utan samvete skapat död och förintelse i stor skala.

Tilläggas bör att de allra flesta psykopater tillhör kategorin vardagspsykopater eller de icke kriminella, de befinner sig någonstans i mitten eller strax över på den tiogradiga skalan och det är dessa som vi vanligtvis möter i vardagslivet.

De finns bland oss, ingen går säker när dessa mästare på manipulation spelar ut sin charm, de visar en utsida som döljer de psykopatiska dragen och har lärt sig vad andra vill höra och se.

I nära relation eller hemmet skaffar de full kontroll över hustru och barn, förolämpar, trakasserar, trycker ned och även våld är vanligt, det tar ifrån de drabbade människovärdet och orken samtidigt som de för omgivningen visar upp den charmiga och perfekta ytan.

En psykopat på arbetsplatsen ställer till kaos, slickar överordnade och ljuger om allt och alla för vinnings skull, trakasserar arbetskamrater speciellt de som inte fogar sig, ljuger och försöker få andra osams, det är ofta anledningen till att många inte orkar och söker annat arbete allt för att komma ifrån den pressande miljön.

Även här är det makt som styr psykopatens beteende, sjuklig strävan efter makt över andra och det vanliga att aldrig bli nöjd, att alltid måsta bevisa för sig själv och andra. JAG ÄR NÅGOT OCH DET SKA JAG VISA ER.

Psykopaten som befinner sig längst upp på den beslutande kedjan kräver nickedockor under sig, han är lagen och den som går emot försvinner illa kvickt, underordnade måste foga sig och de som slickar värst hamnar närmast honom, han kan rasera ett företag och förnekar i det längsta, han har aldrig gjort något fel och känner aldrig någon skuld.

 

En kommentar

    • S-O

      Filos, dina kommentarer kommer fram och jag tackar.Jag skriver ett svar till dig och citerar den kända forskaren Hare, vad han skriver sitter som gjutet i min blogg.Psykopater är samhällets vilddjur, de charmar, manipulerar, och banar sig hänsynslöst vägen genom livet.Efter sig lämnar de krossade hjärtan, gäckande förväntningar och tomma plånböcker.Samvetslöst och utan känslor för andra människor tar de vad de vill ha, gör som de tycker och bryter därigenom mot samhällets normer och våra sociala förväntningar utan att känna skam, skuld eller ånger.Skrivet av forskaren Hare boken psykopatens värld 1997:13

    • S-O

      De som aldrig blivit utsatta för en psykopat förstår nog inte vad jag menar med nedanstående beskrivning men de som haft oturen och hamnat i dennas samvetslösa våld förstår nog vartenda ord.Psykopaten är att likna vid en befälhavare på en stridsvagn som färdas med hög fart och skjuter på alla som står i vägen.Fordonet girar hit och dit i sökandet på förmodade eller inbillade fiender och de som inte fogar sig beskjuts föraktfullt med alla tillgängliga vapen.Blotta anblicken av den förödelse som råder i spåren av stridsvagnen gör att de flesta motståndare finner det säkrast att fly eller stryka befälhavaren medhårs, allt för att undvika beskjutning.Leende och ljugande om sin godhet lurar han fram sina offrer, en stund senare tar han dem tillfånga, sätter dem i fängelse, hotar dem och tar deras personlighet och tillgångar.Hur stoppar man den farliga krigsmaskinen?Någon med vilja har försökt stå i vägen, men den samvetslösa befälhavaren har bara gasat på och lämnat ännu ett offer bakom sig. Alla krig börjar oftast med en bagatell som sedan växer till ett fullt krig,något undantag från denna regel blir det inte när befälhavaren har makt, vapen och dessutom är grym och saknar medmänsklighet. Med sanning, moral och verklighet som vapen är kampen mot stridsvagnen på förhand förlorad, dess besättningen är skrämda till lydnad och avlossar den fruktade 88 mm kanonen på befälhavarens order.Att besegra eller tvinga befälhavaren till reträtt är en svår uppgift, vid motgång backar denna utom synhåll men kommer alltid tillbaka med andra vapen och torrare krut.Det går inte att lita på denna svekfulla krigaren, en dag verkar han ångerfull och vill skapa fred, om freden accepteras väntar han tills ett förtroende uppnåtts och angriper sedan på nytt.Den som befinner sig ensam med denna svekfulla härskare blir illa tilltygad, en osynlig mur har skapats som håller fången inne och verkligheten utanför, endast befälhavarens syn på sanningar tillåts passera muren.De som håller stridsvagnen rullande är de som tankar och servar denna, utan dessas medverkan skulle stridsvagnen bli en värdelös järnklump och befälhavaren en tandlös tyrann.Att få ett slut på hotet mot omgivningen och befria de tillfångatagna är inte lätt men det går, bästa sättet är att flera jordnära personer skapar en enig allians och hjälps åt.Endast makt och styrka är vad befälhavaren förstår, vinner han inga segrar längre kommer han att byta slagfält och då väljer han en ny omgivning som tror på hans oskuld.Allt börjar då om på nytt men skådeplatsen blir en annan.

  1. Kjell-Åke Bjurkvist

    Sanna ord ja! Jag vet som det barn jag var och utsatt för den pedofila psykopaten, mina bröder likaså. då jag var 22 blev han fälld och dömd men vilket helvete det sen var, innan jag fann barnet i mig.Tumme till dig *L*

  2. Tuva

    Jeg klarte ikke tenke klart lenger. Smertene holdt på å ødelegge meg. Jeg prøvde å få snakke med henne, stanse henne i hennes syke oppfatning av virkeligheten. Men jeg fikk ikke under noen omstendigheter snakke med henne. Hvis jeg hadde noe på hjertet så kunne jeg henvende meg til vår leder sa hun. Hun turde ikke ha mer med meg å gjøre sa hun. Jeg var i sjokk. Hun fikk til et personalmøte som gikk på å knuse meg. Jeg hadde stilt spørsmål ved noe og det skulle hun lære meg å ikke gjøre. Og jeg ble fremstilt som uvitende og negativ. Jeg fikk mange meldinger av henne om hvor slu og manipulerende jeg var. Hjertet mitt brast i tusen biter om og om igjen. Ingen kolleger forstod dette alvoret. Hun hadde full kontroll. Hun ødela alt ved meg. Så kom nye fortvilte meldinger om hvor hun trengte meg. Jeg var fremdeles uvitende om de alvorlige personlighetsforstyrrelser som kan skjule seg bak en fasade av behagelig sjarme og intelligens.Jeg var sykmeldt i et år for andre gang. Hun hadde raser hele livet mitt igjen. Alt ved meg var simpelt og lite verd.Jeg hadde ingen å snakke ordentlig med som forstod. De så på meg som for å finne ut om jeg var en ustabil person. Jeg brukte alle mine krefter på å være en så god mor jeg evnet for våre tre barn, og ektefelle. Men jeg var som død. Så en kveld i vår gikk jeg inn på min pc, slo opp på psykopati og begyndte å lese. Det kan ikke beskrives hvordan det var å plutselig finne stoff som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg var ikke gal, men høyest normal. Beskrivelser fra både leg og lærd gav meg en sjanse til å lete mitt liv tilbake. Jeg gråt som jeg aldri har gjort før. Endelig noen som vet og kan. Jeg var ikke alene.

    • S-O

      Tuva, jag är inte bra på Norska men jag tror jag fattat, rätta mig om jag har fel.På ditt arbete har du blivit mobbad av vad du tror är en psykopat.Hon har plågat dig flera år så du har därför varit sjukskriven lång tid.Du blev anklagad för att vara manipulativ och ingen kollega förstod allvaret, i stället var det hon som manipulerat och framställt dig som en dålig människa.Ungefär så uppfattar jag din kommentar.Är denna människa psykopat och fått övertaget på dig är det inte konstigt att du upplever ett kaos.Att råka ut för en psykopats hat är som att hamna i ett helvete där alla utgångar är låsta.Man försöker på alla normala och hederliga sätt att försvara sig men springer i väggen hela tiden, psykopaten som fått övertaget ligger steget före hela tiden.Man har tidigare lärt sig hur livet och samvaron fungerar tillsammans med normala människor men när man ställs mot en psykopat blir allt overkligt och ett kaos på grund av att man inte förstår.Man måste förstå att en psykopat inte är som andra normala personer, det yttre är spelat och frisserat och det inre kan ingen normal människa i sitt eget sinne förstå.En psykopat har blivit ett odjur därför att empati, medkänsla,ånger och samvete saknas, utan dessa spärrar frodas en lögnare och människoplågare som tillåter vilka metoder som helst för att vinna framgångar.Det verkar även som att psykopaten njuter av att se sina offer ledsna och nedtryckta och detta måste ske om och om igen för att denna ska känna sig överlägsenDet verkar som att psykopaten dras med ett trauma och ständigt måste bevisa för sig själv att ”Jag är någon och jag ska visa det”

  3. Rag Doll

    Jag har också haft en chef alldeles nyligen som uppvisade klara pykopatiska drag.Hennes strategi var väldigt tydlig för oss som har träffat liknande personer förut och det var en väldig tur att vi var flera som såg vad som pågick. Vi kunde stötta varandra och hennes manipulationer fungerade inte på oss.Men det hjälpte ju inte så länge hon kunde manipulera sina egna överordnade och få stöd av dem när hon lade över skulden på oss.Hon gjorde sig av med den ena efter den andra som vågade ifrågasätta henne och gå emot henne.Hon hade ingen kompetens men beordrade en massa förändringar på avdelningen, vägrade ta till sig eller lyssna på synpunkter från andra.Till slut var det kaos på avdelningen med sjukskrivningar i personalen, ett arbetssätt som var oanvändbart och med grupperingar i personalen som hon själv var upphovet till.Då slutade hon.Det här är ett typiskt sätt för psykopater på arbetplatser.Alla blir glada när de kommer, de framstår som handlingskraftiga och får saker gjorda.Problemet är att de fortsätter att göra saker men utan eftertanke och det uppstår oundvikligen ett kaos.

    • S-O

      Jag förundras över att var än vardagspsykopaten härjar händer samma saker, de är som stöpta i samma form och det du beskriver händer överallt där de verkar.Bra att ni var flera kloka som kunde bilda allians och stötta varandra, det klassiska är att psykopaten försöker med lögner och svek få så många som möjligt osams.Jag brukar skriva att de slickar överordnade och angriper de som upplevs som svagare,jag tror det beror på sjuklig makthunger kombinerat med brist på empati.Alla vill ta sig uppåt på stegen,den normala gör det med mjuka metoder kombinerat med medkänsla, allt sker då i förtroende och sämja.De med psykopatisk störning har en osynlig deffekt i hjärnan, även om de försöker kan de inte känna och förstå andras upplevda känslor, de har även liten eller ingen uppfattning om vad som är tillåtet när de vill uppnå någonting.Allt handlar om förmågan att känna empati och medkänsla, skulle alla människor på jorden vara psykopater skulle mänskligheten förgöra sig själv på kort tid.Vi får vara lättade över att bara någon procent av mänskligheten är psykopater men det är illa nog, jag är övertygad att den lilla klicken står för en stor del av allt lidande i världen.

  4. Kjell-Åke Bjurkvist

    S-O? Du skriver så otroligt bra och intressant, mycken kunskap och stor inspirationskälla.Får jag kopira lite här å där. Ser i dina texter många svar jag kan ge på dom oändliga kommentarerna jag får, om läggningar osv..Ha det gott..

    • S-O

      Tack för uppskattningan,kopiera vad du vill och hur mycket som helst, det gäller alla som hittar något de är intresserade av.Hälsningar SO

  5. Mo*

    Förstår precis….det som tröstar mig lite är att ”vår” psykopat dog ensam och nedsupen i en kall och mörk husvagn på baksidan av soptippen. men då hade han redan förstört 5år av våra liv…

    • S-O

      Även psykopater blir gamla och tappar charmen och orken.Någon kan även av droger deka ned sig och bli vrak.På sätt och vis gräver psykopater gropar för andra men med tiden straffas de med att själva ramla i.Psykopatens vassa armbågar och svekfulla levene ger inga äkta vänner, den dagen kommer alltid när man blir beroende av vänner och är alla bortskrämda.En psykopat lever ett hektiskt liv som tär, dagligen offras mycket ork och energi för att hitta på onda handlingar och försvara de gamla.Ingen människa orkar i längden att leva i overklighet och kriga med alla som inte förstår den världen,inte ens psykopaten.Det går inte att vara psykopat och lyckas hur länge som helst, den dagen kommer när de svekfulla handlingarna slår tillbaka,straffet blir ett av det värsta en psykopat kan känna, nämligen att tappa makten och inte bli trodd längre.

  6. Tuva

    Ser at jeg ikke har fått sendt den første delen av min kommentar i går og da ble det litt amputert. Det som ligger meg på hjertet er det du skriver om hvor viktig det er å spre kunnskaper om denne personlighetsforstyrrelsen vi kaller psykopati. Jeg er så sliten nå og skriver mer seinere.

  7. Kari

    Jag tänker mej en människa som en kortlek: 52 kort och 2 jokrar.Psykopaten börjar med att inte ta mer än ett eller ett par kort.Sen går det fortare och fortare – h*n dubblar, 4-dubblar, 8-dubblar.Till slut har h*n tagit hela leken, plus jokrarna, som h*n sitter med och viftar framför ögonen på den person/de personer h*n har snärjt=hållhaken på känslorna den snärjda har och all form av protester och att vara istånd att få andra att se sanningen, så man kan få hjälp och stöd är puts väck.Då, om inte förr, fattar äntligen den bedragne/de bedragna att de är fast och kommer få ett helvete att ta sej loss.Men det KAN gå. Det gäller att sno tillbaks korten, sakta men säkert. Utan att psykopaten märker det. (Det har jag själv gjort, det vet jag ett par toill som har gjort).Efter en tid sitter man med en handfull av sina egna stulna kort. Det är DÅ man har sin chans att spela ut psykopaten(försvinna ur leken).Men med den ynka handen man har, finns det aldrig en möjlighet att vinna över psykopaten. Bara en väg ut. Men det måste gå SNABBT och man måste vara väl förberedd, INNAN psykopaten märker att de där korten fattas…Ha en fin helg. Du behöver vara lite ledig, min vän:)

    • S-O

      Kari du är alltid så valtalig och får fram vad du tänker på ett bra sätt.Har du tid och möjlighet att ge Tuva ett råd om hur man avslöjar äss i rockärmen och märkta spelkort.Varma hälsningar.

  8. Tuva

    Det ligger liksom et håp i luften i de ordene, å kunne snu noen kort tilbake igjen. Det er vanskelig nok å leve med tankene på at det mennesket man har tatt til sitt hjerte og gitt all sin tillit til, aldri burde fått din tillit, hun tok alt hun ville ha uten skam, som om hun er i sin største rett. Hvis det finnes et lite håp om å kunne foreta seg noe for å få tilbake noe av seg selv så vil jeg så gjerne høre om det. Jeg har vært god både i sjakk og kortspill, men forskjellen er jo bare den at man da faktisk VET at man er med i et spill, og man kan spillereglene og slår ned på den som jukser. I et forhold med en psykopat er det kun psykopaten som vet at det er et spill, og spillereglene endres hele tiden til fordel for psykopaten. Nemlig spillet om din sjel. Er det rart man er sjanseløs. Klem til dere alle. Ps, jeg hadde noen ganger en forvirrende følelse av at jeg var med i et spill, men jeg forstod bare ikke hva det handlet om.

  9. Josefina

    Jag är förälskad i en man sen två år tillbaka. Jag vet att han återkommande ljuger för mig och det har gjort att jag försöker få bevis för hans lögner. Jag letar efter sanningen, vilket har gjort mig till en person jag inte vill vara. Han är fantastisk när han är bra men hemsk när han blir arg och irriterad. Vilket han blir väldigt ofta. Då kallar han mig hemska saker, som hora. Jag gråter, blir ledsen. Då säger han att det är mitt fel att han blir så arg och att det är jag som gör att han blir så arg och kallar mig för elaka saker. Han dricker väldigt mycket och av alkoholen blir han elak. Jag förstår inte mig själv att jag älskar den här personen. Jag vill bara att kaoset ska ta slut och att han ska älska mig tillbaka som jag älskar honom. Jag tappar självförtroende och jag tappar energi. Han säger aldrig förlåt när vi bråkar, för alla bråk är ju mitt fel (enligt honom)Jag börjar hata mig själv för att jag sätter mig själv i den här offer-rollen. Jag jag är inget offer. Jag är en fin tjej och jag vet att jag är värd så mycket bättre. Jag vill ta mig ut det här. Josefina

    • S-O

      Ja Josefina du är en snäll tjej och värd någon som har förmågan att ge godhet och lycka tillbaka.Nu är sanningen du söker något helt annat än du är van vid,den sanning du blir hjärntvättad att tro på har inte med normal verklighet att göra.Det är en svår uppgift att överbevisa en sjuklig lögnare, när man har bevis för en lögn möts man av ”Nä så är det inte” sedan kommer 3 nya lögner, allt för att göra om den gamla lögnen till något annat, man är då på ruta ett igen men med den skillnaden att nu måste man bevisa 3 lögner.På det viset växer lögnvärlden till en sådan omfattning att ingen normalt orkar bevisa längre och dras in i ett känslomässigt kaos.När man ständigt lever under påtvingade lögner känns allt overkligt, man reagerar med känslan att det här kan inte hända men det händer ändå, i längden kan det bli ett tillstånd som är svårt att ta sig ur.Du är förälskad och då är det naturligt att vilja tro, det kan gå så långt att den som vill tro inte längre vill veta och dras in i en overklig värld som inte finns.Otroligt nog kan utvecklingen i längden bli att den som blir utsatt för lögner själv börjar tro på allt och inför andra försvarar lögnaren, så kan det bli när man dagligen manipuleras och hjärntvättas.Man får inte tro att den som hjärntvättar själv är medveten om detta, hjärntvätt är när någon envist och långvarigt försöker tvinga på andra en uppfattning eller att tro på något.Alla blir vi dagligen hjärntvättade från alla håll och det är normalt, när hjärntvätten handlar om sanning och verklighet är den ofarlig och oftast nyttig men när en störd person utan verklighetsförankring står för denna blir det overkligt och plågsamt.Du beskriver en person med ett sjukligt kontrollbehov, utan empati använder han grymma metoder för att trycka ned, ge dig skulden, skaffa övertag och behålla det, du har beskrivit många psykopatiska drag.Du skriver, jag förstår inte mig själv, jag vill bara att kaoset ska ta slut, för mig står allt klart, kaoset tar inte slut, tvärtom blir det bara värre för var dag som går.Du vill han ska älska dig tillbaka som du älskar honom, om han är psykopatiskt störd kan han inte älska dig eller någon annan på ditt äkta sätt, du har själv beskrivit hans oförmåga att ge kärlek och äkta känslor.En med många psykopatiska drag kan med ord förklar kärlek men det stannar vid ord, förmågan att ge äkta kärlek och medkänsla saknas, de kan ordens betydelse men inte att leva upp till dem, de kan helt enkelt inte förstå och känna hur andra upplever känslor.Mitt råd till dig kan bara bli ett, ge upp alla tankar om ett normalt liv med honom och försök komma ifrån honom, ensam är det svårt men jag hoppas du har föräldrar eller någon annan du tillfälligt kan flytta till.Det är ingen ide att diskutera och försöka skiljas som vänner, han har övertaget och jag skulle förvånas om han släpper taget utan strid, du får liksom rymma när du får tillfället. Om du lyckas gå din väg, låt inte lura dig av de fagra orden som bergsäkert kommer, tänk efter, vill jag ha det som tidigare?Det var hårda ord av mig men som du beskriver honom måste du lämna honom oavsett om han är tvättäkta psykopat eller inte, ingen som behandlar sin sambo eller fru som han gör är värd att ödsla sin kärlek och kraft på.Lyssna på dina larmklockor och tro på dem, det är dessa inre signaler som står för verkligheten, inte den som ljuger, hotar, nedvärderar och trakasserar.

  10. Kari

    Vill bara säga hejdå. På onsdag (26/11) reser jag och kommer hem igen 31/12.Kanske blir det en liten resesdagbok, om det dyker upp nåt internetcafe’ i bushen. Men bilder får vänta tills jag kommer hem igen.Ha en fin december och hälsa de jag känner.Kramar

  11. Ensam

    Tack för alla dina inlägg, all fakta, alla känslor!!!Vet inte hur jag ska komma vidare… Vet inte vad som var sant, om något var sant… Tankarna bara snurrar – runt, runt. Ständiga ifrågasättanden, tvivel, sorg, förtvivlan – var det något som var sant? Var allt bara en lögn? Manipulation och spel från början till slut? Eller var det jag såg, det jag levt med någonstans äkta?Hur vet man? Hur vet man vem man levt med? En riktigt split borderline eller en ”tvättäkta” psykopat? Varför spelar det så stor roll? Varför bryr jag mig? Varför kan jag inte bara konstatera fakta – att mitt liv är krossat, allt ett enda stort kaos och jag är den som står kvar, kränkt, mosad, oförstående… Han med stort H är borta, för alltid ute ur bilden. Det är jag helt på det klara med. Aldrig mer! Det han gjort mot mig och mot någon annan är oförlåtligt! Han har för alltid stängt dörren till mitt liv. Men ändå – varför kan jag inte bara ”slicka såren”, gå vidare? Varför behöver jag alla svar? Hur ska jag få dem? Hur ska jag komma vidare?Jag vet att jag måste, för mig själv, för mina djur, för min omgivning? Men jag orkar inte hela vägen… Tankarna bara snurrar, finns inget stopp, ingen avstängningsknapp… Ifrågasätter allt, går igenom allt som varit, varenda minut. Tre år av glädje, lycka, lögner, manipulation, ensamhet, sorg och saknad och sen plötsligt en dag – borta. Inte död – om han ändå vore det!!! Utan i förvar hos polisen, våldsbrott, övergrepp… Fattar ingenting!!! Varför? Vad hände?Kvar står jag – med alla mina känslor, frågor, ensamhet, praktiskt, allt…Hur kommer man vidare??? Hur orkar man??? Hur får man stopp på tankarna, frågorna, tvivlen? Vad spelar det egentligen för roll? Sveket är detsamma. Skammen… Allt… Vännerna finns där – men hur ska nån någonsin kunna förstå? Hur fixar man att säga att man levt med så många lögner, så mycket manipulation, så mycket ensamhet – utan att lämna, utan att gå vidare…Jag, om nån, borde sett, borde förstått, borde gått. Jag har kunnandet, insikterna men vad hjälpte det???Känner mig så innerligt ensam. Vet någon om det finns någon grupp där man kan dela och där andra kan förstå? Sorgen, saknaden, äcklet, tomheten, tvivlen, lättnaden – hela den motstridiga röran av känslor…Stort rop på hjälp – hoppas någon orkar svara…

    • S-O

      Svar till ensam.Din kommentar är skriven med stor känsla direkt ur hjärtat, jag förstår vartenda ord och vad du genomgår, ett rop på hjälp av en pinad och sårad människa med krossade drömmar, tappad självkänsla och tro på framtiden.Den sorg du drabbats av är svår att bearbeta och tar lång tid, drömmarna och framtidstron är borta, kvar finns lögnerna, sveket och den smärtsamma insikten att allt bara var ett falskt spel, ett spel där du var given förlorare redan från början.Stampa i golvet, höj blicken och se frammåt, lyckan för dig väntar runt kröken, du har kommit halvvägs genom att hitta sanningen och därmed fått insikt och vetskap, du har tagit ett beslut och gjort ett avslut, nu är det kaoset kvar att bearbeta.Du vill förstå varför han gjort si eller så men du måste ge upp kämpandet med att försöka förstå honom, du får aldrig svaren av honom, HAN ÄR INTE SOM DU han har inte din medkänsla, när du då söker svaren är frågorna ställda inifrån dig själv till någon som inte kan förstå innebörden och verkligheten bakom orden.Du måste ödsla orken med att förstå dig själv, du har redan insikten och det är nyckeln till den dörr du måste passera för att hitta en annan och sannare värld, en värld som en normal människa känner igen och kan förstå.Du måste trösta dig med att du inte gjort fel som litat på någon annan i sökandet efter lycka, alla löper risken att liksom du träffa fel person, det går inte skydda sig från manipulation, lögner och hjärntvätt men den som vaknar i tid och kan komma ifrån har ändå på sätt och vis vunnit högsta vinsten i livets lotteri.Du skriver att du känner skam, varför? du har inte gjort något fel, det blev bara så och det var oundvikligt, man måste tro och det gjorde du och rår inte för att allt blev fel.Man måste tro, hoppas och riskera sig själv för att finna lyckan, låt inte detta göra dig rädd och på så sätt stänga dörren för ett nytt lyckligt liv, du har nu fått insikt och kan i framtiden lättare skilja på en person som ger äkta känslor från den som ljuger, fantiserar och spelar någon han inte är.Bra att du har äkta vänner, skäms inte och känn dig som den idiot du inte är, anförtro dig, jag är övertygad om att du finner stöd.En utomstående kan inte fullt ut förstå allt du känner men uppmuntran och ett leende kan hjälpa dig på rätt väg, den enda som fullt ut kan hjälpa dig är du själv och andra kan endast ge dig energi och ork.Jag hoppas det snart känns bättre för dig. Hälsningar SO.

  12. Kjell-Åke Bjurkvist

    Tar tacksamt emot tummar för barnens skull.. Mitt senaste. Det är en fantastisk nyskapande serie inslag som Mia Blomgren gjort. Hon svarade i ett mail efter det att jag lyssnat på ”Flickan med hundhalsbandet”. Jag hör tystnaden kring sexuella övergrepp. Vilket djup,, Nallar *L

  13. Tuva

    Kjære ensamJeg må bare skrive et par ord til deg.Det finnes bare en måte å gå videre på. Du må sette deg ut av din egen situasjon og se på deg selv med andres øyne. Hvis du hadde en kjær venninne og hun hadde opplevd å bli brukt, ruinert og kassert og var dypt ulykkelig. Krenket på det groveste. Hun var lammet av sorg og fortvilelse og ikke klarer å komme videre fordi hun ikke forstår hva som har skjedd. Hun klarer ikke å fungere i hverdagen og er som død innvendig. Hun sliter med enorme følelser.Savn, sorg, en sykt stor smerte, sinne,en enorm ensomhetsfølelse, ønske om hevn, ønske om at den andre skal fatte hva han har påført henne osv, dypt ønske om at de kan begynne på nytt.Hva tror du vil hjelpe henne? Hvis du tenker på noen mennesker som har vært gjennom enorme påkjenninger i livet, men som du beundrer for hvordan de takler livet sitt og tar vare på seg selv, i stedet for å synke ned og bli der. Hva er det du beundrer hos dem? Det er en kamp du må gjennom kjære.

  14. gordon pekki

    Hej!Det är en mycket bra blogg om psykopati och jag länkar till den på min hemsida.(http://blogg.aftonbla…) Gå in på den och se själv vad du tycker. Jag kan tänka mig ett upplyningssammarbete kring psykopati om du är intresserad.Jag ser fram emot ditt svar på min mailadress!Hälsningarhttp://www.psykopati….

    • S-O

      Jag har tittat in på din hemsida och är djupt imponerad, jag rekommenderar alla mina läsare att läsa detta förträffliga mästerverk.Klicka på länken http://www.psykopati…. Det är bara genom kunskap man kan komma till insikt om vad psykopati egentligen är.Alla som arbetar inom rättsväsendet skulle bli bättre på rättvisa om de läste denna hemsida.Varma hälsningar.

  15. Kari

    Inte att förglömma följande:Det finns också många som har psykopatiska DRAG men inte är fullt utvecklade psykopater.Likväl som det finns mördare som inte alls är psykopater och heller inte har dessa drag, men oftast drag av någon annan störning. Andra har ju spärrar som slår till så att de inte går så långt som de övrigt nämnda.Narcissisten är heller ingen trevlig person och i vissa lägen lika farlig som psykopaten för andras fysiska och mentala hälsa.Det finns flera andra personlighetsstörningar eller personer med starka DRAG av sådana beteenden som psykopaten har, som under vissa betingelser kan vara mycket farliga.Även vissa med s.k ”bokstavskombinationer” om dessa inte får rätt behandling redan som barn.Men värst är ändå psykopaten och narcissisten. Den senare som blir rosenrasande(utan att visa det) om någon avslöjar hans behov av att alltid bli beundrad och få fördelar framför andra.Tack för att du skriver så utomordentligt i detta ämne. Det hjälper många att få upp ögonen. Jag ser ju antalet kommentarer du fått:)Kram på’re

  16. Andrasteia

    Tack för en jättefin sida med all världens infroamtion. Jag skirver om mitt liv med en människa som jag tror är sexmissbrukare, han tar inga andra droger, men jag känner att han har starka psykopatiska drag. Kan sex och psykopati hänga ihop?

    • S-O

      Mitt svar bygger på erfarenheter jag fått av många utsatta personer, de har beskrivit sitt liv tillsammans med vad de tror en psykopat.Psykopater använder många inlärda sätt för att vinna makt och överläge där även sex ingår, kärlek och sex är snabbaste vägen till en människas inre och andras känslor utnyttjas skoningslöst av psykopaten.Psykopaten har nedsatt förmåga att känna empati och medkänsla och sex sker då på psykopatens egna villkor.Sex och ömma känslor hänger ihop, normalt ges och tas sex på lika villkor, man kan lätt förstå att det blir snedvridet när psykopatens ömhet bara är tomma ord denna vet andra faller för.Du undrar om psykopaten kan vara sexmissbrukare? Jag ska svara som jag ser det men även psykopater har olikheter beroende på graden av störning.Psykopaten har enormt stort makt och kontrollbehov, sex används ofta till att förföra men även till att förnedra och trycka ned, snabba kast sker mellan de fagra orden och obehagliga överraskningar.Sex ytnyttjas alltid av psykopater men det skiljer mellan manliga och kvinnliga.En kvinnlig kan av naturliga skäl inte tvinga en man till sex, det går inte med tvång få grejen stor. Kvinnan använder stor list och utnyttjar män skoningslöst men elakheterna,falskheten och kontrollbehovat finns även där.Män däremot kan tvinga en kvinna till sex och en psykopat som strävar efter full kontroll njuter av att med tvång förnedra kvinnan till underkastelse. Att ha makt att när som helst göra vad som behagas med sin partner ger kontrollkänsla. Avböjer kvinnan sex visar det på egen vilja och det hatar psykopaten, oftast slutar det med påtvingd sex, psykopatens kontroll och maktbehov har fått utlopp och kvinnan förlorat maktstriden.Sex används även omvänt,har partnern behov av sex utnyttjas även det,alla ömma känslor utnyttjas skoningslöst på alla sätt, det gäller både manliga och kvinnliga psykopater. Sex betyder att öppna sig själv och psykopaten är expert på att ta för sig utan att ge något tillbaka.Kontrollbehovet resulterar i stor misstänksamhet och svartsjuka, psykopaten ser sin partner som ägodel och försöker ständigt eleminera alla hot i omgivningen,detta kan leda till att den utsatta blir helt isolerad från omvärlden och då vara helt i psykopatens våld.Nu har jag förklarat en del av vad psykopaten kräver av sina sk.offer men samma gäller inte psykopaten slälv.En psykopat tål inga krav från andra men ska själv vara helt fri att göra vad som faller sig in. Psykopaten ser inga fel i att själv ha flera sexpartners,det är inte ovanligt att fler än en samtidigt fallit offer .Det är ingen ide fråga vad en psykopat gör eller gjort,närgångna frågor möts med ilska eller lögner som passar för stunden,ofta slutar den drabbade ställa frågor för att undvika obehagligheter.Slutligen vill jag påminna om att det nästan är omöjligt från början upptäcka att man mött en psykopat. En tid efter att någon fallit för charmen och manipulationen kommer problemen,småsaker i början men värre och värre dag för dag. Ett minikrig uppstår som psykopaten måste vinna,full underkastelse räcker inte,det måste ständigt bevisas vem som har makten.

  17. P.E

    Riktigt på många vis men…OBS!!! kvinnor är minst lika mycket om inte mer än män som av okänd anledning mörkas i hög grad.

  18. S-O

    En man som blir utnyttjad, ruinerad och psykiskt krossad av en psykopatkvinna får skylla sig själv anser de flesta, en man ska vara karl för sin hatt.Du har rätt, det finns många kvinnliga psykopater men de agerar dolt och vet att det är förnedrande av en man att berätta och klaga på sitt liv och att just en kvinna ställt till det, vad ska alla tro om mig?En man berättar inte att han gått på en mina, han tar historien med sig i graven.

  19. Oljesheiken

    Nä, har träffat på många psykopater i mina dagar, fyfan!Vad de ställer till det, ett rent helvete ibland.Men, det jag lärt mig är, att vi älskar psykopater, särskilt kvinnor, annars hade det inte blivit fler av dem…

    • S-O

      Ja kvinnor vill ha en man som kan skydda dem, det finns i generna.En psykopat är spännande och det händer alltid något kring denna.

  20. Oljesheiken

    Varför älskar vi psykopater?Jo, för att de ofta är helt orädda att göra det som alla vi normala människor inte riktigt vågar, ta plats.Kvinnor hatar osäkra män, så när en psykopat raggar på henne, så gillar hon psykopatens säkra sätt och där går hon i fällan.Om kvinnor skulle lära sig se skillnaden på normala män och psykopater, så hade genetiskt försvunnit på noll tid.

  21. S-O

    Ja du har helt rätt men det är svårt att upptäcka dem i början.Enda stället där psykopater platsar till 100 % är där krig pågår.Känslokalla personer utan empati är fruktade krigare och motståndare, de tycker aldrig synd om någon och med antalet fler dödade motståndare växer psykopaten. Höga befäl fixar befordran och utdelar medaljer, psykopaten stiger i graderna och för befälet över ett antal vanliga personer som måste ha en tuff och fruktad ledare.Låter man tankarna flöda kan detta senarie vara eller bli verklighet.Ärligt talat om jag befann mig i krig skulle även jag vilja ha psykopaterna med mig och inte som motståndare, i krig finns inga medmänskliga lagar och psykopaten passar in som hand i handske.När väl kriget är slut och psykopaten kommer hem passar han inte in längre, i ett normalt samhälle krävs medkänsla och empati för att inte hamna utanför de lagar som gäller.I en hård värld blir psykopaten firad som hjälte, i ett normalt samhälle ses han som en störd person som borde låsas inne för gott.

Lämna en kommentar